Avokado - da li ste znali...?!

Avokado je „super namirnica“ i ima mnogobrojne dobrobiti po ljudsko zdravlje. Iako ne toliko popularan na našem tržištu zbog visoke cene i retkog nalaženja, ova namirnica svakako zaslužuje pažnju i mesto na vašem tanjiru.
 
Nutricionisti avokado nazivaju jednom od najsavršenijih namirnica zbog višestrukih dobrobiti koje ima po zdravlje. Ne samo da sadrži sve što je potrebno jednoj osobi da preživi već i učestvuje u prevenciji i kontroli Alchajmerove bolesti, raka, srčanih oboljenja, dijabetesa i dr.
 
Avokado je poreklom iz Meksika i njegova prvobitna upotreba datira još od pre 10000 godina. Potom su drva avokada uzgajana u centralnoj i južnoj Americi. U devetnaestom veku, avokado se našao na prostorima Kalifornije gde je postao veoma popularan.
 
Avokado sadrži visoku količinu vlakana, ne sadrži natrijum i holesterol, obezbeđuje organizmu 20 esencijalnih nutrijenata uključujući vlakna, bogat je mononezasićenim i polinezasićenim masnim kiselinama (kao što su omega-3 masti), vitamini A, C, D, E, K i vitamini B grupe, kao i kalijum. Hrana koja je bogata omega-3 masnim kiselinama, kao što je avokado, dokazano pospešuje kardiovaskularno zdravlje, mentalne funkcije i vid. Navodi se i uticaj avokada u prevenciji Alchajmerove bolesti, zbog njegovog pozitivnog učinka na funkciju mozga.
 
Ne samo da avokado sadrži omega-3 masti, već i E vitamin (visoke doze E vitamina neutrališu slobodne radikale), i folate.
 
U kratkim crtama, benefiti avokada su:
 
- mononezasićene masti - ovaj tip masti kontroliše nivo triglicerida u krvi, snižava holesterol
 
- folat - vitamin B rastvorljiv u vodi doprinosi zdravlju ćelija i razvoju tkiva. Ovo je naročito bitno u periodu rasta i razvoja - u detinjstvu i u trudnoći. Takođe, ovaj B vitamin je važan za metabolizam homocisteina i održava normalne nivoe ove amino kiseline.
 
- lutein - ovaj karotenoid (prirodni pigment) štiti od katarakte i određenih tipova kancera, smanjuje rizik od jednog od oboljenja očiju koja dovodi do slepila kod odraslih preko 65 godina starosti. Avokado sadrži 3 puta više luteina od voća i povrća.
 
- oleinska kiselina i kalijum - oba nutrijenta učestvuju u snižavanju holesterola i smanjuju rizik od visokog krvnog pritiska.
 
Ukoliko se pitate na koji način da konzumirate avokado, to možete učiniti na više načina: najlakši način je da presečete avokado na pola i pospete ga javorovim sirupom, možete ga dodati u salatu, može da se namaže na hleb umesto putera ili krem sira, postoji više vrsta dresinga za salatu koji se prave sa avokadom, takođe blendovan sa voćem, obezbeđuje zdrav i ukusan obrok, ili desert - što je i dobra hrana za naše najmlađe.
 
Ono što takođe treba imati na umu je to da je on veoma kaloričan, zbog visokog sadržaja zdravih masti. Avokado srednje veličine sadrži 30 g masti, stoga treba biti umeren u konzumiranju ove super namirnice.